Linie lotnicze SAS bez „hat-tricka” w punktualności. Dwumiesięcznego lidera globalnego rankingu realizacji operacji „o czasie” przełamał narodowy operator z Arabii Saudyjskiej. Czerwiec to początek wysokiego okresu sezonu letniego, więc punktualność lotów w Europie spadła.
W całym 2024 roku
linie lotnicze Aeroméxico zostały uznane za najpunktualniejszego operatora lotniczego świata. Wykonawszy 196 911 rejsów, przewoźnik odnotował „terminowość” przylotów – operacja lotnicza uznawana jest za punktualną, jeśli odlot samolotu nastąpił w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny – na poziomie 86,70 proc. Meksykański przewoźnik okazał się również
liderem pierwszego notowania w tym roku. Północnoamerykański operator był także
zwycięzcą lutowego rozdania.
Nowy lider
Trzeci miesiąc roku przyniósł diametralną zmianę – meksykańskie linie lotnicze spadły na trzecią pozycję w globalnym rankingu, notując terminowość przylotów na poziomie 91,47 proc. i realizując 16 144 loty.
Najbardziej punktualnym przewoźnikiem w marcu okazał się flagowiec z Arabii Saudyjskiej: linie lotnicze Saudia.
Czwarty miesiąc roku znów przyniósł zmianę lidera globalnego notowania – najlepszą „terminowość” osiągnęły linie lotnicze SAS, które utrzymały pierwszą pozycję również w majowym rozdaniu.
W maju skandynawski operator utrzymał miano najbardziej punktualnego przewoźnika lotniczego świata.
Czerwiec przyniósł duże zmiany – linie SAS zajęły dopiero szóste miejsce w globalnym rankingu, a najlepszą terminowość operacji lotniczych odnotowała Saudia. Saudysjki przewoźnik wykonał 16 733 loty, a „o czasie” do portu docelowego doleciało 91,33 proc. samolotów. Drugą pozycję zajął meksykański flagowiec – linie Aeroméxico zrealizowały 15 868 rejsów, a punktualność przylotów wyniosła 87,75 proc. Ostatnie miejsce na podium przypadło liniom Azul, które wykonały w czerwcu 25 293 operacje, notując terminowość na poziomie 86,33 proc.
Kolejne miejsca w czołowej „10” globu przypadły liniom lotniczym: ANA (liczba lotów: 25 247; punktualność: 85,67 proc.), SAS (22 344; 85,27 proc.), Turkish Airlines (37 260; 83,78 proc.), Japan Airlines (25 546; 83,60 proc.), LATAM Airlines (46 592; 81,52 proc.). Dziewiąte i dziesiąte miejsce zajęły odpowiednio Avianca i Iberia, które odnotowały terminowość przylotów na poziomie 81,25 i 80,68 proc., zrealizowawszy 21 952 i 15 962 operacje lotnicze.
Nowy lider w Europie
Flagowym liniom lotniczym ze Skandynawii nie udało się obronić pozycji europejskiego lidera w czerwcu – najbardziej „terminowymi” operacjami pochwalił się Icelandair, Islandzkie linie lotnicze wykonały 4 144 loty, a „o czasie” do portu docelowego doleciało 85,77 proc. samolotów. SAS i Turkish Airlines zajęły drugie i trzecia miejsca – wyniki operacyjne dwóch przewoźników są wyżej wymienione.
Pozostałe pozycje w czołowej „10” Starego Kontynentu zajęli następujący przewoźnicy: Vueling (20 718; 81,76 proc.), Austrian Airlines (11 601; 81,73 proc.), Norwegian (14 659; 81,28 proc.), Ibeira (15 962; 80,68 proc.) i Wizz Air (27 576; 78,15 proc.). 77,96 proc. przylotów „o czasie”, przy realizacji 9 746 operacji,, pozwoliła Finnairowi zająć dziewiątą lokatę. Ostatnie miejsce w europejskim rozdaniu przypadło Pegasusowi. Turecki niskokosztowiec wykonał 19 783 loty, a terminowość wyniosła 77,68 proc.